1. Zadania wychowawcze i opiekuńcze:
Wpajanie nawyków grzecznościowych, higienicznych i porządkowych: m.in.rytuał powitania i pożegnania używając zwrotów „Dzień dobry”, „Do widzenia”, mycie rączek i buzi po posiłkach oraz po spacerze, porządkowanie zabawek
Doskonalenie czynności samoobsługowych: zdejmowanie i zakładanie butów, garderoby.
Indywidualne próby zgłaszania potrzeb fizjologicznych oraz próby samodzielnego korzystania z toalety
Rozwijanie relacji pomiędzy dziećmi, opartych na wzajemnym szacunku i akceptacji
Doskonalenie nawyku wspólnej, zgodnej zabawy – zaangażowanie w zabawy grupowe,zwracanie uwagi na innych uczestników zabawy, prawidłowe i bezpieczne korzystanie z zabawek
Usprawnianie samoobsługi: wspomaganie nauki samodzielności w piciu z kubka, posługiwaniu się łyżką, widelcem
Doskonalenie umiejętności prawidłowego reagowania na polecenia i prośby opiekuna
Modelowanie pozytywnych zachowań podczas wspólnych zabaw, adekwatnego reagowania na polecenia, wprowadzanie elementów współpracy, uczenie poszanowania pracy i własności innych.
2. Zajęcia z zakresu rozwijania mowy, myślenia, rozwój poznawczy i pojęć matematycznych:
Czytanie bajek, opowiadań i wierszy o zróżnicowanej tematyce: „Śnieg”, „Zima”,”Ptasia rodzinka”, „Święto babci i dziadka” i inne. Rozwijanie mowy, wzbogacanie zasobu słów.
Ćwiczenia liczbowe: „Ptaszki w karmniku”,”Liczymy śnieżynki”, „Śniegowe wyliczanki”. Wprowadzenie pojęć: przed, na, obok, nad, za.
Ćwiczenia ortofoniczne – naśladowanie odgłosów ptaków.
Zabawy rozwijające analizę i syntezę wzrokową – „Jaki to ptak?”, „Ślady na śniegu”. Składanie w całość elementów obrazków zabawek, sprzętu sportowego.
Oglądanie obrazków (książek) – określanie różnic występujących między nimi.
„Czyja wstążka jest dłuższa?” – ćwiczenia w szeregowaniu przedmiotów od najkrótszego do najdłuższego.
,,Bitwa na śnieżki” - dzieci podzielone na dwie grupy stoją naprzeciwko siebie oddzielone lina, trzymają w ręku śnieżna kule (zwinięta gazetę). Na polecenie nauczyciela rzucają na pole przeciwnika.
„Babcia i dziadek” – rytmizowanie tekstu. „Babcia i dziadek zawsze mają czas. Babcia i dziadek kochają nas.” Wypowiadanie rymowanki w różnej intonacji i formie.
Zabawa „Zmieniamy się z wiekiem”. Stosowanie określeń: najmłodsza (najmłodszy), najstarsza (najstarszy), najmniej, najwięcej lat.
Dzień Babci i Dziadka – żłobkowa uroczystość.
„Powitania” – zabawa orientacyjo – porządkowa.
„Goście w karmniku” – ćwiczenia sylabiczne związane z nazwami ptaków: wróbel, sikorka, gołąb, ptaszek.
Sylabowe układanki – doskonalenie umiejętności analizy i syntezy sylabowej.
Zabawa „Kogo brakuje?” – rozwijanie spostrzegawczości.
Udział w zabawach i konkursach karnawałowych.
Zabawa z karnawałowym balonikiem – przypomnienie sobie takich określeń jak: duży – mały, lekki – ciężki, miękki – twardy. Próby samodzielnego znalezienia przez dzieci takich przedmiotów w najbliższym otoczeniu.
"Ptaki” – zabawa ruchowo-naśladowcza.
Zabawa orientacyjno-porządkowa „Ptaszki do domków !”.
„Spłoszone wróbelki” – zabawa rozwijająca szybką reakcję.
„Lata ptaszek” – ćwiczenia rytmiczne.
Zabawa z wykorzystaniem chusty animacyjnej – „Ptaki”.
„Ptaszek na gałązce” – zabawa z elementami równowagi.
Spacery po okolicy – obserwowanie ptaków, ich śladów na śniegu.
„Płatki śniegu” – zabawa orientacyjno-porządkowa.
„Zbieramy płatki śniegu” – ćwiczenia ruchowe rozwijające szybkość.
Ilusrowanie ruchem wierszy: „Śnieg”, „Zima”.
Zabawa rytmiczna „Pada śnieżek”.
„Jedziemy na sankach” – zabawa muzyczno-ruchowa.
Ćwiczenia z elementem skoku – „Skoki przez śnieżną zaspę”.
„Celuj śnieżką” – zabawa z elementem rzutu.
„Ptaszki na śniegu”- zabawa z elementem równowagi.
Zabawa ruchowa z inscenizacją wiersza pt: „Idą dzieci”.
„Babcia i dziadek” – inicjowanie tekstu ruchem.
Utrwalanie piosenek połączone z ruchem w kole i w parach. Zajęcia muzyczno-ruchowe związane ze zbliżającym się Dniem Babci i Dziadka.
Zabawy bieżne: „Samochód dziadka”, „Dziadek łowi ryby”, „Jedziemy do babci i dziadka”.
„Pomagamy babci” – zabawa naśladowcza.
Zabawy orientacyjno-porządkowe: „Idzie babcia”, „Zabawa z babcią w chowanego”.
„Zabawy z babcią i dziadkiem” – ćwiczenia warg i języka.
„Zasypianie, przebudzanie” – rozwijanie umiejętności reagowania na sygnał dźwiękowy.
Zabawa z elementami równowagi – „Między szczeblami drabiny”.
Zabawa muzyczno – ruchowa – „Moje ciało” (głowa, ramiona, kolana, pięty).
„Odszukaj swoją parę” – zabawa orientacyjno – porządkowa.
„Toczymy śniegowe kule” – zabawa ruchowa z elementami toczenia.
Zabawa rozwijająca szybkość – „Zbieramy płatki śniegu”.